Monday, July 11, 2011

Ukhwah semasa kecil vs Ukhwah semasa besar

Assalamualaikum.. kali ni ana nk bincangkn tentng ukhwah..
alhamdulillah, spanjang ana cuti 4 bulan dirumah ana ada menolong mak ana di tadika.
Ana slalu perhatikan gelagat kanak2 tadika yang comel2 bangat dan yang pasti NAKAL. hehehe..

Ana ada perasan 1 perkara, diorg slalu brgaduh sesama sndri hanya disebabkn perkara kecil & kdang2 sampai memukul antara satu sama lain tapi kejap sahaja diorg berbaik semula macam tiada apa yg berlaku sebelum ni. Tak mengungkit. Tak berdendam.

TAPI kenapa bila kita sudah besar/dewasa, susah untuk menjaga ukhwah? kdang2 ada yang berdendam, ada yang suka mengungkit, ada yang dengki, ada yang cemburu dan sebagainya hingga kan ada yang sanggup memutuskan hubungan.. KENAPA? sepatutnya pada umur2 sebegini lah fikiran lebih matang dan tahu buat keputusan yang baik.

Alhamdulillah, baru2 ni adik ana iaitu Syauqah Wardah ada menulis 1 artikel di blog nya yang bertajuk "sabar . ilmu . hati ?"<(klik utk baca) Antara pengisiannya ialah,
" cuba kita renungkan semula , rasa-rasanya , macam mana kita boleh tutur sehingga hari ni ye ? macam mana kita boleh mengenal huruf A B C ? bagaimana kita boleh mengenal angka 1 2 3 ? bukankah masa tu OTAK kita juga KOSONG ? tak tahu apa itu A B C ? tak tahu apa itu 1 2 3 ? tapi macam mana agaknya sekarang kita BOLEH mengenal SEMUA HURUF dan mengetahui SEMUA ANGKA ? adakah masa itu kita berfikiran negatif ??
tapi , masih ada lagi yang mempersoalkan .

'itu masa kecil . masa besar ni lain . masa kecil dulu ILMU SENANGLAH masuk ! tapi bila dah besar ni ILMU susah nak masuk ! cakap senanglah . . '

hurm ,, bagi nak menjawab persoalan tu . ana bagi satu syair Al-Imam al-Syafie

”Aku mengadu kepada Waki’mengenai buruknya hafalanku; beliau memberi petunjuk kepadaku agar aku meninggalkan maksiat; Beliau berkata: Ketahuilah bahawa ilmu adalah cahaya; sedangkan cahaya Allah tidak mungkin diberikan kepada pelaku maksiat.”

Menurut Imam al-Ghazali :

“hati itu ibarat cermin, apabila terang cerminnya, maka teranglah segala maklumat atau ilmu pengetahuan yang diterima.”

Jadi , kita SEMUA dah FAHAM belum , KENAPA 'bila dah besar ilmu susah nak masuk' ? jawapannya kerana HATI !

mari kita semua tanya pada diri sendiri , MASA KECIL dulu banyak tak maksiat dan dosa2 yang aku lakukan ? ada tak aku buat PERKARA2 yang ALLAH LARANG ? masa aku kecil ada tak aku buat ini .. ada tak aku buat itu ... ?

dan muhasabah balik diri kita bila dah besar ni . MASA SEKARANG ni , aku lupa nak solat , masa aku besar ni aku tak tutup aurat , masa aku besar ni aku buat banyak perkara yang ALLAH larang . masa besar ni aku buat itu .. aku buat ini ... ?

cuba bandingkan kita dulu dengan sekrang ? jadi dah faham tak kenapa ILMU susah nak masuk dalam HATI kita ?
"

haa.. itu lah antara pengisian adik ana.. (tahniah yer dik.. i'm proud of u ^__^)
jadi.. apakata kita kaitkan dgn ukhwah.. knpa masa kecik2 dulu ukhwah kita xda masalah tapi bila dah besar ni mcm2 masalah.. knpa? mcm yg adik ana ckp, semuanya bermula dengan HATI.
Masa kecik2 dulu hati masih bersih & suci daripada perasaan yang kotor tapi bila dah semakin besar dan semakin banyak kotoran di hati maka mcm2 masalah dlm berukhwah bakal timbul. Susah hendak memaafkan, susah untuk melupakan kesalahan orang, susah untuk mengawal nafsu amarah, hasad dengki, cemburu dan sebagainya. Ini semua brpunca dari hati masing2. JADI bagaimana hendak memperbaiki ukhwah yang ada? Bagaimana hendak menjaga ukhwah? SATU je caranya iaitu BERSIH kn Hati~ :)

Bagaimana untuk bersihkan HATI??

1) baca Al-quran berserta dengan maknanya sekali
2) dirikan solat malam seperti solat tahajjud, taubat, hajat dan sebagainya
3) berzikirlah selalu
4) berbanyaklah berpuasa
5) berkumpullah dengan orang soleh

Apabila hati sudah bersih, maka tidak akan timbul salah faham dalam brukhwah.. insya Allah..
Jom~ Sucikan HATI & Sucikan UKHWAH FILLAH~ ^__^
wallahu 'alam~




No comments:

Post a Comment

Popular Posts