Sunday, February 20, 2011

NIKAH. Sudah Bersedia??



Assalamualaikum.. alhamdulillah kali ana mahu berkongsi sdikit tentang soal hati..
Apabila sahabat-sahabat ana bercakap tentang jodoh..perasaan yg timbul adalah mungkin sedikit gembira dan teruja kerana masing2 memikirkan siapakah bakal suami ku.. hehe.. ;P

Tapi bila seseorang datang menyatakan hajatnya walaupun sekadar berkias2, tp hati ini terasa kosong, xda perasaan seronok atau teruja.. entah la, rasa mcm hati sudah mati.. Ana pun pelik kenapa hati ana rasa begitu.. alhamdulillah ana trbaca 1 artikel di blog adik ana yg menceritakan tentang hati yang buta..

"cintakan ALLAH bagaimana pula ? adakah akan membutakan hati ? jawapannya YA !! haha .. x delah gurau je ! tentulah jawapannya TIDAK ! kenapa ana berani menyatakan perkara itu ? sebabnya .. boleh x ana nak tau siapa agaknya yang menciptakan HATI kita ni ? siapa pemilik sebenar hati kita ni ? adakah DIA akan membutakan hati kita apabila kita mencintai DIA ? jika benarlah DIA akan membutakan . ana rasa DIA x membutakan hati tapi DIA menghijabkan diri kita ini daripada perkara2 yang lagha dan yang akan membawa kepada dosa besar .. DIA akan memelihara hati ini agar terus bersih supaya cahaya iman daripadaNYA dapat tembus ke dalam hati2 yang mencintaiNYA .. "
alhamdulillah.. itu lah sdikit perkongsian dr adik ana yg ceria bangat! hehehe.. syg adik slalu :)

ok kembali pd tajuk kita.. hurm.. jadi hati ana telah dihijabkan oleh Allah dgn perkara yg mungkin melalaikan dri ana? mungkin x nk ana mendekati zina hati.. ana sendri x mahu terjebak dgn zina hati.. wallahu 'alam.. DIA lebih mengetahui apa yg trbaik utk hambaNYA. Allah SWT telah berfirman: "Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (Surah Al-Baqarah, ayat 216)

Ana agak keliru dan risau tentang ni, jadi ana minta pendapat dari kakak2 ana.. ni antara jawapan mereka ;

"yakin kita tu...bukan pada mimpi'....tapi pada Tuhan...~! itu tetap pegangan... usaha kita mungkin bisa istikharah...tapi bukan percaya kita pada istikharah....yg kita percaya dan yakin tetap pada tuhan...." , doktor.

"adek buat solat istiharah...mntk petunjuk dgn Allah, i'Allah, Allah akn bantu...klu dia memg dh ckup syarat yg ditetapkan agama, x salah membuka ht utk itu...dlm Islam tlh memberi panduan memilih pasangn, harta, keturunan, rupa paras dan agama, maka pilihlah agamanya nescaya kamu akn selamat...", ustazah.

Alhamdulillah sdikit nasihat drpd kakak2 kesayangn yg sdkit sebyk menyelesaikan masalah ana.. hurm.. jd istikhrah lah jawabnya.. ^___^
Moga Allah permudahkan sgala urusan ana..

"Jika seseorg hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberi sesuatu yang diingininya itu meengikut jalan yang halal." (hadith)



Siapakah si dia? hehe.. biarlah rahsia.. Hanya Allah SWT shj yg tahu..

"Dan kunci-kunci semua yang ghaib ada padaNYA; tidak ada yang mengetahui selain DIA. DIA mengetahui apa yang ada di darat dan di laut. Tidak ada sehelai daun pun yang gugur yang tidak diketahui-NYA. Tidak ada sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak pula sesuatu yang basah atau yang kering, yang tidak tertulis dalam kitab yang nyata (Luh Mahfuz)."
(Surah Al-An'am, ayat 59)

2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    semoga ukhti bertemu jodoh dengan insan yang baik budi pekertinya, yg mana dia boleh membimbing dan mendidik ukhti mendekatkan diri kepada Nya...
    Ana pula,belum bersedia lagi kot, untuk bertukar tanggungjawab lagi sekarang ni...

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumusalam,
    insya Allah.. moga ukhti juga begitu.
    ana pn blum brsedia lg kot, byk lg tanggungjwb..
    tapi kita kena slalu brsedia kn.. :)
    syukran ukhti kerna sudi komen blog ana.
    sgt menghargainya. jazakallahu khair~! ;D

    ReplyDelete

Popular Posts