Wednesday, November 24, 2010

Tambah ilmu hanya untuk LULUS?


Assalamualaikum.. alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk bernafas dan masih dikurniakn pelbagai nikmat oleh Allah SWT lebih dari apa yg dipinta walau kadang2 kita sering lalai dan leka. Ya Allah, ampunilah hambaMU yg lemah ini..

Hari ini ana mengemas buku2 serta nota2 lama semasa sekolah menengh yg trsimpan dlm almari. Stiap tahun ana akan kemas almari 2 sbb saya dan adik2 akan simpan buku2 latihan serta nota2 sekolah yg x diguna lg dlm almari trsebut. Jadi ana akan mengemas kembali buku2 yg boleh dipakai dan buang mana2 yg x perlu.

Semasa ana mengemas, ana trjumpa nota2 subjek pendidikan islam, tiba2 tringt zaman sekolah dlu, rindunya zaman2 sekolah 2, rindu pd guru2 dan rindu pd kawan2. Tetapi bila ana buka nota2 2, ana rasa sedih sekali kerna byknya ilmu yg dipelajari tp sayangnya ana tidak gunakn peluang itu sebetul2nya. Ana belajar hanya utk lulus..masya Allah sgt rugi rasanya bila meletakkn ilmu sbg satu bebanan serta tekanan hanya semata2 utk brjaya pd masa depan, ibarat mementingkan duniawi pula.

Setiap helaian nota ana buka, Ya Allah.. banyaknya ilmu yg dipelajari tp lupa begitu shj.. sedihnya.. :(
buku2 nota 2 ana simpan dan ana nk rujuk semula, byk sgt yg ana tinggalkn.
Belajar tapi tak amalkn, 2 lah akibatnya.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts